Hangulatos, egyedi, de mindenekelőtt leginkább skandináv, a ma reggel 10-kor, a Toldi moziban, egy sajtóvetítés keretében bemutatott, színes, feliratos, Sarkköri mentőexpedíció címre hallgató családi kalandfilm. A közel másfél órás filmet, bár hazájában már két éve bemutatták, a világpremierjére csak a tavaly januárban megrendezett Sundance Fimfesztiválon került sor, míg a hazai premierje egészen máig váratott magára. Jegyzet egy sajtóvetítés margójára.
Forrás: Est.hu
Mielőtt azonban konkrétan rátérnénk a film részletekben történő bemutatására, elemzésére, engedjen meg az Olvasó néhány személyes megjegyzést, ami talán segít jobban megérteni azt, hogy mit és miért írok. Tehát példának okáért engedjék meg, hogy megemlítsem azt, hogy a tárgyalt sajtóvetítés életem első ilyen témájú eseménye volt. Éppen ezért eléggé meglepett, hogy, mikor a kezdésre megérkeztem a mozi bejáratához, akkor körülbelül 5-6 ember üldögélt, a jóval nagyobb nézősereget is befogadni képes moziteremben, elszórtan. Illetve naiv szememnek feltűnt az a probléma is, miszerint a bemutatóra nem érkezett egy újságíró sem az olvasott hírportálok kulturális rovataitól. Valószínűleg a háttérben nyílván a film visszafogott, szűk körben népszerű, de széles körben nem igazán kedvelt stílusa, története áll. Tehát egy szó, mint száz, nem sok újságíró jött el a sajtóvetítésre.
Személyes véleményem: rosszul tették, hiszen aki rászánta a délelőttjét, egy amerikai filmek által diktált, agresszív monológoktól és cselekményektől abszolút mentes, de annál inkább szerethető, látványos képekben gazdag, aranyos, családi filmet láthatott.
Forrás: Est.hu
Bár sokat tudnék még beszélni az első sajtóvetítésem kapcsán a személyes élményeimről, úgy érzem, legfőbb ideje áttérni magára a filmre. Alapszabály ugyanis, hogy egy eseményről még a megrendezése napján meg kell jelennie a cikknek, erre utal Karinthy Frigyes mondása is, miszerint: „ A határidő a legjobb múzsa”.
SPOILER
A film egy csodaszép, de szinte teljesen lakatlan, az Északi-sarkot bemutató képpel veszi kezdetét, ahol egy magányos vadász életébe nyerhetünk betekintést pár perc erejéig. A férfi összetalálkozik a klímaváltozás miatt ingerlékeny és igencsak éhes jegesmedvével, ami ugyan nem öli meg, de alaposan megsebesíti őt. A történet pedig innen kezd bonyolódni. A sztori szerint, a norvég család fiúgyermeke, Sindre összetűzésbe kerül az iskolában egy idősebb fiúval, akivel verekedésig fajulnak a dolgok, amely után elkeseredésében egy mentőhelikopter-bázishoz menekül. Őt követi két testvére, a legidősebb Julia, illetve húga, Ida. Amikor pedig a bázisról, az Északi-sarkon megsérült férfi segítségére sietnek a pilóták egy mentőhelikopterrel, a három gyerek elrejtőzik a gépben, majd az Északi-sarkon kiszállnak, végül ott ragadnak. A három gyerek hollétéről az aggódó szülők mit sem tudnak, illetve ők maguk sem tudják, hogy hova kerültek.
Forrás: Est.hu
Ahogy a történet halad előre, a gyerekek szépen lassan rájönnek, hova is csöppentek. Megismerkednek az Északi-sark és a Jeges tenger zord világával. Ugyanitt betekintést nyernek a megsérült magányos vadász életébe, hiszen az ő kunyhójában húzzák meg magukat. Miközben kint tombol a fagyos tél, a három bajbajutott próbál túlélni és hazajutni. Vajon honnan szereznek maguknak ennivalót és segítséget? Lesz-e elég bátorságuk elriasztani egy jegesmedvét? A keresőexpedíció megtalálja őket még időben, hogy végre hazajussanak? A hét második felében a mozikba kerülő, és a skandináv filmektől jól megszokott magas színvonalat hozó filmből kiderül!
Megosztás a facebookon
Aki azt gondolja, nyolc évad alatt minden megtörtént, ami megtörténhetett az Agymenőkben, az óriásit tévedett! A négy őrült zseni, a kissé egyszerű szőke szomszéd lány és szemrevaló barátnői az új évadban is egymás agyára mennek: szakítás, gyerekvállalási kérdések és robbanócukorkák a kilencedik évfolyam nyitó epizódjában, holnap 21.00-tól a Comedy Centralon.
Amerikában május 12-én ért véget az Agymenők kilencedik évada, és ezzel mintegy át is adta a stafétát a magyar nézőknek, akik holnap láthatják az országos premiert a Comedy Centralon. A sikersorozat legújabb részeiben Amy szakít Sheldonnal, aki a zászlótörténeti műsorában próbálja feldolgozni a veszteségét, amolyan Sheldonosan. Arra a következtetésre jut, hogy örökre végzett a nőkkel, ahogy a robbanócukorkákkal is, miközben Amy a változásra reagálva kifúratja a fülét, és fütyisütit etet a barátnőivel. A gubancok természetesen a házasság előtt álló Pennyt és Leonard-ot sem kerülik el, miután az elméleti fizikus Las Vegas felé menet bevallja szerelmének, hogy megcsókolt egy másik nőt, és arra kéri, vállaljanak közös gyermeket.
Forrás: Comedy Central
Megosztás a facebookon
A szuperhősök bebizonyították az erejüket: a világ mozijait már biztosan meghódították, a nézők pedig örömmel adták meg magukat.
És Bryan Singer bízik a sajátjaiban. Az X-Men – Apokalipszis bemutatója előtt Londonban azt nyilatkozta, hogy az új X-Men kaland felveszi a versenyt a nagy franchise-gyárakkal, a DC Entertainmenttel meg a Marvellel is. Az X-Men univerzuma miden porcikájában legalább olyan nagy, mit az övék – nyilatkozta a rendező, akinek szellemi gyermekeként született sorozat már 9 filmből áll.
És most, hogy Az eljövendő múlt napjai-val sikeresen megkavartuk a kronológiáját, végtelen lehetőségek nyíltak benne. A számtalan lehetőség között most arról kérdezgetik a legtöbben, hogy vajon Deadpool csatlakozik-e az X-Men csapathoz, de a rendező szerint ezzel nagyon óvatosan és finoman kell bánni: Deadpool gúnyos humora és az X-Men filmek elszánt akcióhősei között túl nagy a távolság. Azért nem veti el teljesen a találkozás lehetőségét: az X-Force történetvonal bevonásával talán erre is sor kerülhet. A rendező azt is elárulta az újságíróknak, hogy az Apokalipszis után (mely a nyolcvanas években játszódik, és minden eddiginél különlegesebb akciójeleneteket ígér), a kilencvenes években folytatódhat a sorozat. És akkor valószínűleg új mutánsok is érkeznek.
Megosztás a facebookon
Péntek 13-án jobb, ha mindenki biztonságban marad és az izgalmakat a fekete macska helyett Dombóvári Istvánra bízza. A népszerű humorista ma este kilenckor, a Comedy Centralon a szívét-lelkét a közönség elé teszi és bizonyítja, hogy a jó standup olyan, mintha az ember mezítelenre vetkőzne ország-világ előtt. 120021 gramm című önálló estjében így többek között a súlyproblémái, az evés, a barkácsolás, az intim termékek vásárlása, egy beható orvosi vizsgálat, valamint az adóhatóság látogatása is terítékre kerül.
Mi fán terem a női intim higiénia? A kérdés, amit egy férfi sem tesz fel szívesen magának, ám egyszer mégis elérkezik az idő, amikor szembe kell nézniük a mumussal. Egy kapcsolatban ugyanis előfordulhat, hogy a férfinak kell megejteni a havibaj esetén az intim termékek bevásárlását, amitől bizony még a teremtés koronájának is könnyen meg-megremeg a térde. Legyen az egy macsó, akitől mindenki elolvad a boltban, vagy egy aranyosan szégyellős pasi, aki kínosabb helyzetbe nem is hozhatná magát. Nos, a fenti típusokat veszi górcső alá Dombóvári István ma este, 21.00-kor a Comedy Clubban.
A cikis történetek sora azonban itt nem ér véget, hiszen egyes férfiaknak nemcsak a nők, de a saját világukban is lenne mit tanulniuk. Dombi például a dekopírfűrésszel, valamint a grillsütővel kapcsolatos kalandjairól is őszintén mesél, de az egészséges önkritikával megáldott standupos attól sem riad vissza, hogy a folyton a közösségi médián csüngő embertársainak is keményen odaszóljon. S hogy mi lehet rosszabb annál, ha tévedésből csönget az ember ajtaján a rettegett adóhatóság? Természetesen az, ha nem tévedésből jön! „Reggel 5.45-kor van a riasztás, fekszek ott kiterülve, zörögnek az ajtón, valaki beordít: ’A törvény nevében!’ - mi van, bekapcsolva hagytam a Film+-ot?” – teszi fel a költői kérdést a humorista, akinek végül a személyi igazolványával kellett bizonyítania, hogy ő bizony nem egy kínai…
A 120021 című előadásból a fenti mellett az is kiderül, hogyan magyarázzuk el egy végtelenül egyszerű embernek, mi az a G-pont, és hol található, valamint azt is, hogy mi a teendő akkor, amikor az orvos arra utasít minket aranyérvizsgálat előtt, hogy pucsítsunk úgy, ahogy szoktunk!
Megosztás a facebookon
A kortárs hálószobapop egyik leghitelesebb alakja Frankie Cosmos, azaz Greta Kline (Kevin Kline alig 22 éves leánya). A finom hangulatokból másfél-két perces dalokat barkácsoló dalszerző-énekesnő második nagylemezének európai turnéján lép fel Budapesten.
Ha van valaki, aki tökéletesen megtestesíti a a kortárs értelmiségi hálószobapopot, akkor Frankie Cosmos, azaz polgári nevén Greta Kline biztosan. A Porches egykori basszusgitárosa, aki nem mellékesen az Oscar-díjas Kevin Kline és Phoebe Cates leánya már tizenkilenc éves korában megjelentetett első lemezével komoly figyelmet keltett. Olyannyira, hogy a Pitchfork a mennybe menesztette, és jó pár magazin 2014 legjobb lemezei között llistázta a Zentropyt.
Eddigre Greta Kline már jókora rajongótáborral büszkélkedhetett. "Csináld magad", DIY-esztétikáját tökéletesre csiszolva szinte hetente dobálta fel a Bandcampre újabb és újabb EP-it. A felvétellel nem sokat vacakolt: a dalok többsége igazi "hálószobapop", a szó szoros értelmében. Egyetlen mikrofonnal, rosszul hangolt nejlonhúros gitárral felvett, durván háttérzajos, alig másfél-kétperces szerzemények, amikben Greta csúszkáló-mutáló hangján a
világ "nagy dolgairól", elsiratott kiskutyákról, a művészeti iskolák borzalmairól, szülinapokról és hasonlókról énekel.
Ugyankkor ezekben a naivnak tűnő, múló hangulatokat megéneklő szerzeményekben hatalmas perspektívák villannak fel: a Pitchfork kritkusa egyenesen "impresszionista minimalizmust" emleget. Frankie Cosmos hálószoba-dalaiban a legapróbb részletekből fantasztikus távlatok bontakoznak ki, emlékek és élmények áradnak ‒ valószínűleg ez ragadja meg egyre növekvő rajongótáborát is.
A mindössze 22 éves dalszerző-előadó alig pár hete jelentette meg legfrissebb albumát. Az album itt azt jelenti, hogy a Bandcampre naplószerűen felpakolt DIY-dalokkal szemben a lemezen szereplő számokat zenekarral, rendes stúdióban, komoly produceri munkával rögzítették. A Next Thing turnéján Frankie Cosmos Európába is eljut, és fellép az A38 Hajón.
Megosztás a facebookonGoda Gábor Cseppkánonjának mozgatórugója egy beszélgetésfolyam Hérakleitosszal, az Artus sajátos nyelvén megfogalmazva. A táncszféra 30 éve meghatározó társulata 2015-ös munkájában visszatekint eddigi éveire, egyszerre összegzi eddig megtett útjukat, és nyit kapukat a jövő felé.
A Cseppkánon a társulat sok éves művészi munkája során felmerült és körbejárt kérdéseit, aforizmáit, toposzait és mítoszait értelmezi újra. Eddigi útjuk alkotástöredékeit koreografálta olyan új előadássá Goda Gábor, amely magában hordozza az Artus szellemiségének esszenciáját, összegzi az alkotók eddigi fejlődését, s új utakat nyit meg előttük. Visszatekint, előrenéz, folytonos mozgásban létezik az előadás.
Az Artus társulatot 1985-ben alapította Goda Gábor, tagjai rendezők, koreográfusok, zeneszerzők, díszlet- és jelmeztervezők, színészek, táncosok, intermédia művészek, fotósok, festők, szobrászok, grafikusok, szervezők. Produkcióik átlépik a műfaji határokat, partneri viszonyt építenek a közönséggel. Előadásaiknak minden résztvevője fontos szerepet vállal az alkotásban. Magyarországon évente egy-két produkciót hoznak létre, de rendszeresen keresik a kapcsolatot külföldi művészekkel és szervezőkkel, így gyakran lépnek fel külföldön, vagy hoznak létre produkciókat az ország határain kívül is. A társulat munkáját számos díjjal elismerték már külföldön és Magyarországon is.
Goda Gábor 1981-ben kezdte színházi és tánc tanulmányait M. Kecskés András magániskolájában, 1982 és 1984 között tagja Kecskés pantomim társulatának, a Corpusnak. Mozgásszínház rendezést tanult a Népművelési Intézet szervezésében, 1983-’84-ben tagja a Kecskeméti Katona József Színház mozgásszínház tagozatának. Érdemes Művész,, 2006-ban a Magyar Táncművészek Szövetségétől elnyerte az év alkotója díját, 1997-ben Harangozó Gyula-díjjal tüntették ki. 2006-os Rókatündér című koreográfiája Lábán Rudolf-díjban részesült.
Alkotó-előadók
Bakó Tamás, Debreczeni Márton, Mózes Zoltán, Nagy Csilla, Virág Melinda,
Tai Chi Chuan művészek: Baranyai Imre, Gregus László, Izsák Szilvia
Zenészek
Á la cARTe kamarakórus (művészeti vezető: Philipp György)
Tér-látvány: Sebestény Ferenc, Goda Gábor, Gold Bea
Jelmezterv: Lőrincz Kriszta
Fényterv, alkotó munkatárs: Kocsis Gábor
Videóanimáció: Papp Gábor, Nagy Ágoston
Videótechnika: Megyeri Krisztián
Szövegek: Hérakleitosz, Goda Gábor
Zenei vezető, karmester: Philipp György, Melis László
Produkciós asszisztens: Farkas Anna
Produkciós vezető: Gáspár Anna
Rendező alkotótársa: Gold Bea
Rendező-koreográfus: Goda Gábor
Megosztás a facebookon