Egy sajtóvetítés margójára - Szána Miklós kritikája

Hangulatos, egyedi, de mindenekelőtt leginkább skandináv, a ma reggel 10-kor, a Toldi moziban, egy sajtóvetítés keretében bemutatott, színes, feliratos, Sarkköri mentőexpedíció címre hallgató családi kalandfilm. A közel másfél órás filmet, bár hazájában már két éve bemutatták, a világpremierjére csak a tavaly januárban megrendezett Sundance Fimfesztiválon került sor, míg a hazai premierje egészen máig váratott magára. Jegyzet egy sajtóvetítés margójára.

Forrás: Est.hu

Mielőtt azonban konkrétan rátérnénk a film részletekben történő bemutatására, elemzésére, engedjen meg az Olvasó néhány személyes megjegyzést, ami talán segít jobban megérteni azt, hogy mit és miért írok. Tehát példának okáért engedjék meg, hogy megemlítsem azt, hogy a tárgyalt sajtóvetítés életem első ilyen témájú eseménye volt. Éppen ezért eléggé meglepett, hogy, mikor a kezdésre megérkeztem a mozi bejáratához, akkor körülbelül 5-6 ember üldögélt, a jóval nagyobb nézősereget is befogadni képes moziteremben, elszórtan. Illetve naiv szememnek feltűnt az a probléma is, miszerint a bemutatóra nem érkezett egy újságíró sem az olvasott hírportálok kulturális rovataitól. Valószínűleg a háttérben nyílván a film visszafogott, szűk körben népszerű, de széles körben nem igazán kedvelt stílusa, története áll. Tehát egy szó, mint száz, nem sok újságíró jött el a sajtóvetítésre.

Személyes véleményem: rosszul tették, hiszen aki rászánta a délelőttjét, egy amerikai filmek által diktált, agresszív monológoktól és cselekményektől abszolút mentes, de annál inkább szerethető, látványos képekben gazdag, aranyos, családi filmet láthatott.

Forrás: Est.hu

Bár sokat tudnék még beszélni az első sajtóvetítésem kapcsán a személyes élményeimről, úgy érzem, legfőbb ideje áttérni magára a filmre. Alapszabály ugyanis, hogy egy eseményről még a megrendezése napján meg kell jelennie a cikknek, erre utal Karinthy Frigyes mondása is, miszerint: „ A határidő a legjobb múzsa”.

SPOILER

A film egy csodaszép, de szinte teljesen lakatlan, az Északi-sarkot bemutató képpel veszi kezdetét, ahol egy magányos vadász életébe nyerhetünk betekintést pár perc erejéig. A férfi összetalálkozik a klímaváltozás miatt ingerlékeny és igencsak éhes jegesmedvével, ami ugyan nem öli meg, de alaposan megsebesíti őt. A történet pedig innen kezd bonyolódni. A sztori szerint, a norvég család fiúgyermeke, Sindre összetűzésbe kerül az iskolában egy idősebb fiúval, akivel verekedésig fajulnak a dolgok, amely után elkeseredésében egy mentőhelikopter-bázishoz menekül. Őt követi két testvére, a legidősebb Julia, illetve húga, Ida. Amikor pedig a bázisról, az Északi-sarkon megsérült férfi segítségére sietnek a pilóták egy mentőhelikopterrel, a három gyerek elrejtőzik a gépben, majd az Északi-sarkon kiszállnak, végül ott ragadnak. A három gyerek hollétéről az aggódó szülők mit sem tudnak, illetve ők maguk sem tudják, hogy hova kerültek.

Forrás: Est.hu

Ahogy a történet halad előre, a gyerekek szépen lassan rájönnek, hova is csöppentek. Megismerkednek az Északi-sark és a Jeges tenger zord világával. Ugyanitt betekintést nyernek a megsérült magányos vadász életébe, hiszen az ő kunyhójában húzzák meg magukat. Miközben kint tombol a fagyos tél, a három bajbajutott próbál túlélni és hazajutni. Vajon honnan szereznek maguknak ennivalót és segítséget? Lesz-e elég bátorságuk elriasztani egy jegesmedvét? A keresőexpedíció megtalálja őket még időben, hogy végre hazajussanak? A hét második felében a mozikba kerülő, és a skandináv filmektől jól megszokott magas színvonalat hozó filmből kiderül!

 

 

Ajánló
Kommentek
  1. Én